Serenity képregény
  Kategória: Cikkek

Mal: Változás a tervekben. Úgy tűnik, hamarabb el kell hagynunk ezt a világot, mint ahogy azt vártuk. Szeretném, ha ez a kijelentés pontos és hétköznapi maradna, spirituális mellékzönge nélkül.
Wash: Oké.


A mozifilm megjelenése előtt a Dark Horse Comics - többek között a Hellboy vagy az AvP képregények kiadója - kihozott egy Serenity képregényt. A mindössze három részből álló sorozat meglehetős sikert aratott, ami részben talán köszönhető annak, hogy a három rész az tulajdonképpen kilenc.

Arról van mindössze szó, hogy minden füzet három különböző borítóval jelent meg, mindegyiken a legénység egy-egy tagjával (Inara-Jayne-Mal;Book-Kaylee-Zoe;River-Wash-Simon). Tartalmilag nincs különbség, úgyhogy legfeljebb a gyűjtőknek kell beszerezniük mind a kilenc változatot.

A Serenity képregény - amellett, hogy nyilvánvalóan a film számára reklám - a sorozat és a mozi között történt változásokat hivatott bemutatni. Sajnos a helyhiány itt is bejátszik: ahogy a filmben is hatalmas feladat lehetett, hogy a sorozatot nem ismerők számára bemutassák a szereplőket és a világot úgy, hogy a rajongók nem unatkoznak, itt 3x32 oldalba kellett belezsúfolni az átvezető sztorit.

Joss Whedonnak - ő, és egy Brett Matthews nevű illető közös munkája a sztori - már van némi tapasztalata a képregények terén, elég ha a legutóbbi X-Men sorozatra gondolunk. A párbeszédek többnyire hozzák a sorozat dögösségét, a rajzok se rosszak - jó, a szereplők legalábbis felismerhetőek -, van azonban két dolog, ami miatt a képregény elmarad egy tévéepizódtól.

Az egyik, a - talán műfaji jellegzetesség - a kissé komolytalanra vett rajzok. Gondolok itt mondjuk az első füzet harmadik oldalán bemutatkozó nehézfiúkra - tűsarkút viselő vékony cicoid, kezében egy ágyú méretű géppuskára meg a többiek -, vagy éppen a meneküléshez használt óriáskerekű ketyere. Valahogy az volt az érzésem, hogy a képregényformátum néhol karikatúra-formátumba megy át.

A másik, a terjedelem okozta korlátok. Itt nincs idő néma csendekre, közvetett utalásokra, azokra a dolgokra, amik fokozatosan vezették fel a szereplők érzelmeit és jellemét a sorozatban. A pörgős akciózás persze nem feltétlen műfaji követelmény a képregények terén, de háromszor harminckét oldalon - mínusz reklámok - sok minden másra nincs lehetőség. Így azonban néhány fordulat - pl ami Bookot illeti - kevéssé előkészítettnek tűnik, talán érdemesebb lett volna kihagyni és az olvasók/nézők fantáziájára bízni, mi történt még a sorozat és a film között.


Nem annyira minőségi probléma, mint inkább promóciós téren talán kevéssé jó ötlet az, hogy a sorozatot nem ismerők számára semmiféle felvezetés nincs arról, mi is történik itt tulajdonképpen. Ez egy Firefly rajongónak nem gond, de új mozinézőket nem biztos hogy túl sokat toborzott a képregény.

Minden negatívum ellenére a végeredmény nem rossz, bőven megéri az összesen körülbelül kilencdolláros árat (nemsokára lesz egy kötetbe gyűjtött kiadás is). A sorozatból két cselekményszál - egy lényeges és egy tökéletesen váratlanul visszatérő - is lezárásra kerül, a szövegek és a klisélecsapó fordulatok továbbra is a helyükön vannak, szóval enyhíti a Firefly és a Serenity közti időszak várakozását.

Nem tudom, hogy lesz-e folytatása a témának, és ha igen, megvenném-e. Talán igen, de a Firefly úgy tűnik inkább a tévéképernyőn és a mozivásznon az igazi, képregényben sajnos kevésbé. Talán még az esetleges regények megvásárlását fontolnám meg, persze csak akkor, ha rendesen meg vannak írva - ami a hírek szerint a film könyvváltozatáról sajnos nem mondható el.




» Attila


[Címlap] [Sorozat] [Epizódok] [Szereplők] [Cikkek] [Képtár] [Linkek]
[Készítők]

© firefly.hu